Bilfinansiering: Doblet i fjor

Bilfinansiering: Doblet i fjor – dette er ambisjonen i år

Selskapet 25 Feb 2022

Stian Eriksen, kommersiell direktør i Arval AS
Stian Eriksen, kommersiell direktør i Arval AS. Foto: Bilbransje24

- Vi investerer fortsatt i volum. Målet var å doble ordreinngangen i 2021 og det klarte vi, forteller Stian Eriksen, kommersiell direktør i Arval AS.

Eriksen fikk i 2018 ansvaret for Arvals satsing på billeasing til næringsmarkedet i Norge.

- Jeg synes vi etterhvert har «satt oss», med større synlighet både mot bilbransjen og kundene. Mitt inntrykk er at Arval nå blir sett på som en aktør i dette markedet, sier han.

Fullservice leasing inklusiv forsikring og kjørebok

Arval er nå en fullservice leasingaktør i Norge, med alle tilhørende tjenester in-house.

Rundt halvparten av porteføljen er personbiler, resten varebiler. Tyngre kjøretøy og maskiner håndteres av søsterselskapet BNP Leasing Solutions. I følge Eriksen er rundt 70 prosent av bilene i porteføljen forsikret gjennom BNP Paribas’ forsikringsselskap Greenval.

- Forsikring er absolutt en del av pakken. Vi selger også mye av vår elektroniske kjørebok «Arval Active Link». Hovedsakelig til våre kunder, men kjøreboken er også tilgjengelig for andre, sier han.

Fullservice leasing hos Arval er i utgangspunktet for administrasjon av 10 biler og oppover.

- Som regel kjøper vi bilene, men Arval har også administrasjon av biler som er eid av kunden eller andre leasingselskap, sier Eriksen.

Krevende leveringssituasjon

- Vi kom i mål med antall avtaler i fjor, men leveringssituasjonen la en demper på registrering av bilene, sier Arval-direktøren.

Han har likevel vekstambisjonen for 2022 klar: Dobling av volumet fra i fjor

- Om vi når målet avhenger av at det blir levert nok biler i markedet. Det er krevende når leveringstidene, som normalt er tre til fire måneder, kan være opptil ett år, sier Eriksen.

Inn i privatmarkedet

Arval selger i dag kun til bedrifter i Norge, men er åpne for å gå inn i privatmarkedet.

- Arval har privatlease i andre land, så det er helt naturlig at det på et tidspunkt vil bli en del av tilbudet her også, sier Eriksen.

- Det samme gjelder for bilabonnement, sier Eriksen og viser til at Arval blant annet har testet ut en løsning i Italia.

Bruktbiler til forhandlere

I fjor startet tilbakelevering av bilene som ble leaset i oppstartsåret 2018, og volumet er økende.

- Arval tar all restverdi på bilene vi kjøper. De settes av en komité hvor også Norge deltar, og det ser så langt ut til at vi har truffet godt med nivåene, sier han.

Returbilene selges utelukkende til næringsdrivende.

- Vi selger til flere forhandlere og forhandlergrupperinger. I dag legges bilene ut på budrunder, men på sikt vil det bli etablert en egen portal for å håndtere denne prosessen, sier Eriksen.

 

Flere ansatte

Arval har i dag 22 heltidsansatte i Norge. Nå søker Eriksen etter fire til.

- Salgsteamet skal styrkes med to personer. En av dem vil være spesialist på anbud, for det er et eget fag å jobbe med bilflåter. Vi søker i tillegg etter en innkjøper og styrker også HR med en 50-prosent stilling.

- Det er bra aktivitet og vi er godt i rute med våre planer for Norge. Derfor bemanner vi opp for å være rustet til å ta den videre veksten, avslutter Stian Eriksen.

Les mer Vis mindre